A.D.T.

Antwerp Dream Tuning

IndexPortaleKalenderGalerijFAQZoekenRegistrerenInloggen

Deel | 

Polyester

Ga naar beneden 
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Polyester   wo jan 02, 2008 5:20 pm

MEt dank aan Nionic van carputerforum Smile
POLYESTER

Dit is een soort van TUTORIAL over polyester. Aangezien aardig wat mensen met polyester bezig zijn om onder andere hun TFT schermpie in hun dashboard te prutsen leek me het wel een aardig idee om een stukje over Polyetteren (of te wel: prutsen met Polyester) te schrijven. Omdat ik het meeste wat ik geschreven heb / ga schrijven gebaseerd is op mijn eigen ervaring kan het dus zijn dat er iets niet helemaal klopt of dat er mensen zijn die sommige dingen anders gedaan hebben of met andere materialen. Ook heb ik een hoop informatie uit een Polyester handboek, voornamelijk meer de technische dingen, aangezien ik voor de aanschaf van het boek al maanden aan het prutsen was en zodoende al achter het een en ander ben gekomen. Dit handboek (te verkrijgen bij Polyservice, te Nieuwerkerk a/d IJssel en Amsterdam staat vol met theorie, en achtergrond informatie over allerlei verschillende soorten polyester, de benodigdheden, tips en wat de mogelijkheden allemaal zijn.

Het POLYETTEREN, oftewel Prutsen met Polyester

Ik zal kort een beetje samenvatten hoe ik mijn middenconsole (dat paneel dan) heb gemaakt. Zo kan ik ook gelijk wat uitleggen over de materialen die ik heb gebruikt en een paar tips en trucs geven.

Allereerst heb ik een stuk triplex genomen, lekker dun en makkelijk te bewerken. Daarin heb ik een gat gezaagd waar de radio doorheen past. Voor de ‘afwerking’ heb ik een soort van raamwerk van half ronde latjes gemaakt, zodat de radio met het ‘sierrandje’ iets verdiept in het paneel komt te zitten. Deze heb ik onder een hoek op het paneel gelijmd door er een strook MDF aan de onderkant tussen te lijmen. Dit leek me wel iets leuker staan dan gewoon recht. Bovendien is de radio dan wat beter te bedienen. Hopelijk is de hoek waaronder de radio komt ook goed want anders komt de CD er niet zo makkelijk meer uit, of zelfs helemaal niet. Denk dat het wel goed komt aangezien de radio lang niet zo schuin er in komt als ie normaal in een Clio zit gemonteerd. Eerst moest ik altijd de radio een stukje er uit trekken zodat ie wat rechter kwam te liggen alvorens ik er een CD uit kon krijgen.

Toen alles droog was heb ik, nadat ik de hoeken wat rond geschuurd heb, een panty er overheen gespannen en aan de achterkant vastgeknoopt en hier en daar voor de zekerheid een paar knijpers. Me moeder zal ze wel missen. Hier door krijg je een mooie vloeiende vorm krijg in plaats van rechte hoeken en vlakken. Omdat de panty erg mee rekt en vol met gaatjes zit heb ik er eerst voorzichtig een laagje polyester op gesmeerd met een kwast. Toen deze laag droog was heb ik er samen met wat stukken glasmat nog een laag op gesmeerd. De glasmatten kan je er gewoon op ‘plakken’ terwijl je met een kwast de polyester aan brengt. Ook kan je terwijl de polyester nog nat is nog een laag met glasmatten aanbrengen. Dit wordt ‘nat in nat’ genoemd. Ook is het aan te raden om de delen wat je later uit moet snijden (in mijn geval dat gat voor de radio) niet al te veel onder te smeren met polyester en glasmatten. Die is ten eerste beetje zonde van je spul en tijd, ten tweede scheelt het weer tijd om het gat open te krijgen.

Nadat ik een paar lagen polyester en glasmatten had aangebracht op het paneel heb ik eerst alles geschuurd. Ook is het trouwens handig wanneer je glasmatten gebruikt om alle losse vezeltjes goed onder te smeren zodat je aan je werkstuk plakken. Doe je dit niet heb je wat meer schuurwerk. Ook heb je kans dat er zo’n vezeltje in je vingers prikt (weet ik uit eigen ervaring, niet echt fijn) Die zooi is best scherp. Vervolgens heb ik er een aantal lagen plamuur op gesmeerd en tussen elke laag de boel geschuurd totdat alle gaatjes en oneffenheden opgevuld waren. Om een echt glad resultaat te krijgen kan je er nog een paar lagen spuitplamuur op spuiten. Tussendoor heb ik er ook af en toe een laag spuitplamuur op gespoten zodat alles dezelfde kleur was. Hier door vallen de gaatjes en oneffenheden veel beter op dan wanneer alles onder de polyester plamuur zit.

Als je dit gedaan heb, ben je klaar en kan je je werkstuk een kleurtje geven. Ik heb zelf gewoon een spuitbus genomen bij de bouwmarkt vandaan. Werkt op zich best goed. Wel heb ik eerst een laag grondverf aangebracht. Voor een mooi resultaat spuit je er nog 1a 2 lagen vernis overheen.

Het werken met POLYESTER:

VEILIGHEID en GEZONDHEID

Allereerst de veiligheid. Het is zeer aan te raden voor je eigen gezondheid om handschoenen en een stofkapje te gebruiken. Ik zelf doe het wel eens zonder als ik effies snel een laagje over iets heen moet smeren (in de schuur, tocht toch aan alle kanten dus ... ) maar het is niet aan te raden om er lang mee te werken aan een stuk. Het is heel leuk spul, maar het is ook chemische zooi, dus…. Niet echt best voor je gezondheid.
Heb het toch maar eens gevraagd hoe het zat met mondkapjes enzo en mij is dus verteld dat het niet zo erg kwaad kan te werken zonder, mits.... in een geventilleerde ruimte en niet al te lang achtereen. Dus als je een hele spoiler of noem maar wat gaat maken ... beter dus mondkapje voor. Ik weet niet precies wat je er van kan krijgen maar lekker zal het wel niet wezen dus beter geen risico.
Ook word aangeraden om een stofbril op te zetten, naar mijn mening vanwege het eventuele spetteren bij het aanbrengen van polyester. Zelf nog nooit gedaan, en gelukkig ook geen last van gehad. Wel heb ik ooit eens een keertje een spetter in mijn gezicht gehad, een cm of 3 van mijn oog vandaan, dus dat was wel effe schrikken toch. Verder is het naar mijn mening niet echt gevaarlijk verder, als je gewoon rustig de tijd er voor neemt en vooral niet te gehaast effe gauw gauw iets in elkaar wil smeren. Ook is het handig erop te letten, wanneer je een kwast gebruikt, welke kant je op smeert vanwege het eventuele spetteren.

Draag bij het schuren altijd een stofkapje want er komt een hele berg, erg fijn spul vanaf en dat ook nogal kan kriebelen. Doe je het niet, krijg je na een tijdje een droge strot wat niet echt een lekker gevoel is moet ik zeggen, en gezond kan het ook niet zijn denk ik zo.
Dus daarom, gewoon doen!!!

de MATERIALEN en HULPMIDDELEN
De materialen die ik heb gebruikt zijn polyester, de verharder, een maatbeker voor de polyester en buisje om de verharder af te meten, wat roerhoutjes, kwasten en glasmatten. Meer heb je naar mijn mening niet echt nodig. Natuurlijk zijn er nog wel meer dingen maar ik gebruik deze dingen zeer regelmatig.

Allereerst wil ik er effe bijvertellen dat ik niet verder ben gekomen dan Polyservice aangezien het dichtbij is en er aardige mensen werken die je goed advies geven, of je nou een heel zeiljacht wil bouwen of net als ik gewoon iets lullig wil gaan klooien voor in de auto.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   wo jan 02, 2008 5:21 pm

POLYESTER
Voor polyester kan je beter niet die zooi nemen van de bouwmarkt. Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat ’t niks is. De eerste keer dat ik met polyester ging werken had ik zo’n ‘pretpakket’ gekocht bij de bouwmarkt met plastic handsschoenen en al. Helemaal niks. Ten eerste krijg je al een tube met verharder bij een bus vloeibare polyester en geloof mij, dat mengt echt waardeloos. Die zooi werd niet hard, ook niet na een paar dagen. Toen ben ik er een tijdje mee gakapt. Op internet zag ik dat veel van die gasten, die met audio en alles bezig zijn, vaak polyester gebruiken om er tweeters in A-stijlen mee te bouwen, deurbakken en zelfs hele kofferbakken met subwoofer en plaats voor versterkers en condensator. Toen dacht ik “ik gaat toch nog eens een poging wagen”

Zo kan je de polyester in kleine blikken kopen van een aantal liters (standaard verfblik formaat zegmaar) tot blikken met tientallen liters. Zelf haal ik alles bij Polyservice in Nieuwerkerk a/d IJssel (zie www.polyservice.nl) Ze zitten trouwens ook in Amsterdam. Ben al verschillende keren in Nieuwerkerk geweest, lekker dichtbij en heb er toch ook familie wonen dus… Aardige mensen daar en geven goed advies wat je nodig heb voor wat je wil maken of in mijn geval toen wil proberen te maken. Ze hebben mij toen een bus polyester aangeraden (poly pol28, meest gebruikt denk ik zo) en gaven me er ook een potje met verharder bij (vloeibaar uiteraard). Ook heb ik er een aantal mengbekers en wat van die buisjes gekocht gelijk. Op die buisjes en mengbekers staan streepjes en getallen zodat je precies de hoeveelheid af kan lezen. It’s a simple, zelfs ik kan het dus .... bedoel maar.

http://img243.imageshack.us/img243/3701/polyesterbende1ly.jpg

Hier dus een paar blikken polyester met verharder en mengbeker en buisje. En verder nog een paar spuitbussen verf en vooral troep :rolleyes:

MENGEN

Voor het mengen gebruik altijd een mengbeker om de polyester mee af te meten, en een buisje om de verharder mee af te meten. Op beide staan getallen en streepjes zodat je alles goed en nauwkeurig af kan meten. Hoor ook van mensen die het gewoon op ‘gevoel’ dat spul mengen maar.... heb er niet zo veel vertrouwen in. Komt waarschijnlijk door mijn eerdere pogingen met andere (goedkoper / slechter) spul. Nadat je alles heb afgemeten moet je het goed mengen. Hiervoor kan je die roerhoutjes gebruiken, of net als ik, gewoon een stukkie mdf wat nog over is. Werkt ook best.

Ook is aan te raden om de aanbevolen mengverhouding aan te houden wat er op de bus polyester staat. Dit is meestal iets van 3% verharder. Naar mate de temperatuur buiten en de hoeveelheid polyester die je wil gaan verwerken kan je wel een beetje met de mengverhouding ‘spelen’. Zo kan je er iets minder in doen als je meer polyester wil verwerken. Als je er te veel in doet dan begint het al hard te worden terwijl je nog bezig ben. Wel geinig maar als je een keer serieus bezig ben is het toch minder grappig.

Hoe warmer de temperatuur is, hoe sneller de polyester hard word. En hoe kouder het is, hoe langzamer de polyester hard word. Als het te koud is kan het de reactie die er voor de verharding zorgt afremmen of zelfs blokkeren. Met andere worden, het word dan dus gewoon niet hard. Had ik in het begin toen ook. Toen wist dat allemaal niet, en al helemaal niet waardoor het niet hard werd.
Ik was lekker aan het prutsen geweest, ben je klaar, wacht je tot het droog is, kom je later eens kijken, is het gewoon nog plakkerig. Hmmm denk je dan bij je eigen, nog maar effe wachten. Kom je later nog eens kijken, nog plakkerig. Na een paar dagen heb ik alles maar weggegooid en overnieuw begonnen. Het was gewoon hopeloos. Later ben ik er achter gekomen, dat wanneer het nog niet hard is geworden omdat het koud was of de mengverhouding niet helemaal juist was, je er ook nog een laag overheen kan aanbrengen. Wel met de juiste verhouding en temperatuur uiteraard. Door de hitte die dan vrijkomt tijdens het verharden word de andere laag ook wat harder.
Wanneer het te koud is om met polyester te kunnen werken en je hebt geen geduld om een paar maanden te wachten zoals ik toen is er een oplossing, de verfbrander. Ik heb namelijk niet de beschikking over een verwarmde schuur en om het nou binnen te gaan doen….. mijn ouders vonden het in ieder geval geen goed plan. Ik trouwens ook niet, stinkt behoorlijk. Ik vind het wel mee vallen maar ik ben er wel beetje aan gewed. Omdat het buiten te koud was heb ik nadat ik klaar was met smeren de boel beetje warm gehouden door er met een verfbrander overheen te blazen. Dit heb ik zo om de 10 minuten gedaan en dan een paar minuten lang. Dit om toch de boel beetje warm te houden zodat het uit kan harden. Na een paar keer, dacht drie of vier, ben ik er mee gestopt. Toen was het naar mijn mening voldoende uitgehard. Het is niet echt ideaal maar als je dus geen geduld heb, goed te doen. Ideaal is anders maar…… je kan niet alles hebben. Nog iets over het uitharden. Polyester wordt ook hard door middel van UV licht. Dus als je je werkstuk buiten zet zal het wat sneller hard worden door de zon. Dit verklaart achteraf dus waarom ik een fles cola heb staan met gewoon keiharde polyester erin. Ik had de bus die ik toen gekocht had in een fles gedaan omdat ik dat wel lekker vond gieten. Goeie tip, als je dat doet zet de fles dan niet net als ik in het raamkozijn van de schuur. Wel leuk, maar je hebt er dus helemaal niks meer aan.

KWASTEN

Voor kwasten heb ik gewoon de goedkope genomen bij de bouwmarkt vandaan. Je heb wel eens dat er een paar haartjes uitvallen, goedkope kwasten natuurlijk. Maar als je alles onder loopt te smeren met polyester, en ook nog glasmatten gebruikt maakt een haartje van die kwast meer of minder toch ook niet uit. Met verven is het niks maar met polyetteren, niks mis mee.

VERSTEVEGING

Voordat je gaat beginnen is het handig om te ‘kijken’ hoeveel je ongeveer nodig denkt te hebben qua polyester. Dit merk je gauw genoeg na een paar keer prutsen. Om de nodige stevigheid te krijgen kan je dus naast de polyester ook gelijk een aantal lagen glasmtatten aanbrengen. Je hebt deze in een aantal verschillende diktes. Zo kan je dus als je iets echt stevigs wil maken kiezen voor een dikkere glasmat. Denk maar bijvoorbeeld aan subwoofer behuizingen die goed stevig moet zijn om niet met de herrie (denk maar aan de bekende Thunderdome en andere variantjes) die je aan heb staan mee te trillen, ook wel resoneren genoemd.
Je kan het beste de stukken glasmat scheuren. Hierdoor krijg je een veel mooier geheel dat in elkaar overloopt en dus geen ribbels ziet waar de glasmatten ‘ophouden’ waar wanner je ze zou knippen. Je kan de verschillende lagen glasmat ook op de ‘nat in nat’ manier doen. Dat wil zeggen dat wanneer je een werkstuk insmeert met polyester, je niet perse maar een laag glasmat hoeft aan te brengen. Je kan terwijl de polyester nog niet hard is nog meerdere lagen aanbrengen. Verstandig is om de lagen overlappend aan te brengen zodat je een nog sterker geheel krijg. Denk maar aan het metselen van een muur. Door de ‘nat in nat’ methode bespaar je wat tijd en aardig wat polyester. Voor grote oppervlaktes kan je beter gebruik maken van een verfroller. Let wel op dat je niet meer dan 3 lagen glasmat tegelijk opbreng vanwege de hitte die vrijkomt bij de chemische reactie tijdens het uitharden. Wanneer je ‘te’ veel lagen aanbreng kan de hitte zo oplopen dat je werkstuk vervormt of zelfs smelt.
Je kunt zien wat voor hitte er vrijkomt bij het uitharden door wat polyester in een plastic bekertje te doen. Je doet er de hoeveelheid verharder bij, roer het door elkaar en zie wat er gebeurt. Van de oorspronkelijke beker vorm blijft niet meer over dan een hoop je plastic. De bodem ‘brand’ er gewoon af. Hier ben ik achter gekomen toen mijn mengbeker zo vol zat met die kleffe zooi en glasvezels en maar heb besloten om die weg te gooien en effe tijdelijk een plastic bekertje te nemen. Werkt dus niet echt maar was wel grappig om te zien vond ik. Het gekke is dat wanneer je 2 bekertjes, in elkaar, neemt je er geen last van hebt.

Handig is trouwens om het scheuren van de glasmat te doen voor dat je gaat beginnen met alles onder te smeren. Schat een beetje in hoe groot en hoeveel stukken je nodig zal hebben (ivm met evt. bochten en hoeken enzo). Als je het moet gaan lopen scheuren als je al bezig bent met alles onder te smeren heb je grote kans dat zo’n beetje alles onder de glasvezeltjes zit behalve je werksuk. Heb dat al een paar meegemaakt. Er zit altijd wel iets van polyester aan je handschoen enzo dus als je dan die glasmatten gaat scheuren, gaat er ook weer van dat beetje polyester van je handschoen aan de glasmatten zitten wat je nodig hebt en het overgebleven stuk, en vervolgens kleven er ook van die vezeltjes aan je kwast enfij, je snapt ‘t wel.

Glasmatten kan je scheuren of knippen. Bij scheuren rafelt het uit en wanneer je meerdere lagen aanbrengt heb je geen last van ‘naden’ omdat het door de rafels zegmaar mooier in elkaar overloopt. Je krijgt dus een mooier geheel en het scheelt ook bij het plamuren. De glasmatten zijn te verkrijgen in diverse afmetingen en verschillende hoeveelheid gram / cm2. Naast de glasmatten heb je nog een aantal andere verstevigingsmaterialen, maar ga ik niet verder op in. Heb er ook verder niet veel verstand van en vooral geen ervaring.

http://img243.imageshack.us/img243/5327/sa4001055vc.jpg

Wel wil ik nog wat vertellen over die zakjes met geknipten vezels. Had eens ergens gelezen over bussen polyester met dat er al doorheen. Dus ik had een stuk van die glasmat klein geknipt. Niet echt leuk klusje moet ik zeggen. Van de week ging ik weer effe wat polyester en plamuur halen en zag daar die zakjes hangen. Gelijk een zak meegenomen. Moet zeggen, best makkelijk spul. Handig als je iets aan het maken bent met veel hoeken, bobbels en bochten. Als je matjes gebruikt heb je gauw de kans dat er luchtbellen onderkomen wanneer je het in de ‘lastige’ bobbels enzo aanbrengt. Met die losse vezels heb je daar dus totaal geen last van. Heb het zelf er later doorheen geroert toen ik mijn werkstuk al beetje had ingesmeert met polyester. Met het beetje wat ik overhad, met de vezels erbij, heb ik nog een laagje aangebracht. Ook kan je nadat je je werkstuk hebt ingesmeert met polyester, de vezels er op strooien, en dan vervolgens met een kwast deze goed ‘aandrukken’ zodat het mooi een glad geheel word.

Laatst aangepast door op wo jan 02, 2008 5:22 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   wo jan 02, 2008 5:21 pm

PLAMUREN

Nadat je werkstuk stevig genoeg is geworden komt het glad maken. Het glad maken kan je doen door te plamuren. Het makkelijkste kan je dit doen met een voegrubber. Met plamuurmessen kom je ook wel een aardig eind maar als je er allemaal van die vloeiende lijnen in je werkstuk heb zitten is het niet echt handig. Je bent veel langer bezig en als je niet uitkiijkt smeer je het ene stuk mooi glad terwijl je een ander gedeelte weer ‘open’ smeert door de zijkant bijvoorbeeld.
Heb er inmiddels een aantal aangeschaft en het werkt een stuk lekkerder. Na een paar lagen plamuren en tussendoor schuren is het handig om er een laag of meerdere lagen spuitplamuur aan te brengen zodat ook hele kleine oneffenheden weg zijn.

LOSMIDDELEN

Losmiddelen kan je gebruiken wanneer je bijvoorbeeld een mal wil maken van iets. Of je wilt iets maken met de zelfde vorm als het voorwerp waar het op of tegenaan moet komen. Zo kan je bijvoorbeeld heel simpel de bekende ‘booskijker’ zelf maken. Is mij wel aardig gelukt dus bedoel maar. Om booskijkers te maken heb ik van de sloop een koplamp gehaald om het uit te proberen. De koplamp heb ik ondergespoten met een bus losmiddel. Je kan oplosmiddel ook in vloeibare vorm kopen maar deze spuitbus leek me wel handig.
Nadat ik de koplamp ondergespoten had, heb ik er polyester en wat glasmatten er op aangebracht. Na dit uitgehard was heb ik er voorzichtig met een plamuurmes tussen zitten wroeten en wanneer er wat lucht tussenkom krijg je je ‘booskijker’ zonder al te veel moeite van je koplamp af. En daarna kan je het dus gaan afwerken. Als je dit wilt gaan doen kan je beter of je eigen koplampen gebruiken als ‘mal’ of alleen de glazen van de sloop halen. Die ene koplamp heeft me toen iets van 25 euro gekost terwijl die booskijkers kant en klaar rond de 50 euro kosten. Kortom, je bent net zo veel geld kwijt dan wanneer je ze zou kopen. Maar het was wel leuk en toch weer wat wijzer geworden wat het losmiddel gebeuren betreft.
Zo kun je dus ook bijvoorbeeld een houder voor je A-stijl maken waar op je diverse meters op kan monteren of misschien wel een TFT’tje.

http://img75.imageshack.us/img75/5152/booskijkerproefmodel25rn.jpg

Zelfgemaakte booskijker, gewoon voor de gein om te kijken hoe die spray werkte. Gaat best moet ik zeggen.

Ook is het wel leuk om met polyester te experimenteren. Zo heb ik wel eens wat grit, spul wat me vader voor zijn duiven gebruik, in een mengbekertje gegooid toen ik klaar was met prutsen. Hier zat nog een laagje polyester en met de bijgevoegde grit is het best wel een geinige onderzetter geworden.

PU-SCHUIM

PU-schuim kan je kopen in blikken waarmee je zelf het schuim kan maken. Zo kan je het, na het mengen, het mengsel in een vorm gieten. Ook kan je platen kopen in diverse diktes. Zelf heb ik platen gebruikt. Heel eenvoudig kan je deze platen op maat zagen / snijden en vervolgens bewerken tot de gewenste vorm is verkregen. Draad hierbij ook weer een mondkapje want het stuift behoorlijk.

Iets maken …

Als je een beetje handig ben kan je met polyester hele mooie dingen met allerlei kunstzinnge vormen en lijnen. Dit is met een paar trucs dus vrij eenvoudig te doen. Gewoon een voorbeeld (kan natuurlijk van alles zijn): Je wilt een aantal speakers (en evt. de filter en wat neon) in je portier van je auto monteren. Op zich niet zo moeilijk maar het oog wil ook wat natuurlijk.
Hoe ga je te werk?
Het makkelijkst is om dan je deurpaneel los te halen zodat je in de schuur of zo op je gemak met de componenten kan gaan puzzelen totdat ze goed liggen. Dan zaag je vervolgens een paar ringen voor de speakers (krijg je ook beter geluid doordat het minder resoneert). En monteer je de ringen om het deurpaneel. Het kan gewoon recht maar ook onder een hoek gemonteerd worden. Ligt helemaal aan de persoonlijke keuze, qua looks en / of geluidskwaliteit (dit is weer een ander onderwerp). Ook maak je een ‘bakje’ van hout (is het makkelijkst) waar later het filter in gemonteerd kan worden deze monteer je dan ook op een ‘creatieve’ manier. Hetzelfde doe je eventueel met andere dingen zoals bijvoorbeeld neon, kaartbak etc. Wanneer alles op het deurpaneel is gemonteerd kan je de deurpaneel bespannen. Hiervoor kan je strechdoek gebruiken.Als je de deurpaneel bespannen heb kan je dus een aantal lagen polyester en glasmatten aanbrengen. Het aantal lagen hangt van de gewenste dikte af. Als het de gewenste dikte bereikt heeft, kan er geplamuurd en geschuurd worden. En daarna afgewerkt worden met een mooi kleurtje of bekleed worden met stof. En voila, je hebt een deur met speakers en een mooi eigen ‘design’.

http://img75.imageshack.us/img75/2569/radiopaneelpolyester017ea.jpg

Voorbeeldje van het 'frame' voor mijn radio. Heb dus een plaatje mdf schuin op het 'frame' gelijmd met behulp van 2 schuine stukkies hout. Vervolgens bespannen met een oude panty van mijn moeder en ondergekliederd met polyester. Hier zie je ook wat uitstekende stukjes van de glasmatjes.

http://img75.imageshack.us/img75/7025/sa4000119ty.jpg

En na een hoop geklieder, geplamuur en geschuur is dit uiteindelijk het resultaat geworden. Ben er zelf best tevreden over.
Om een leuke vormen te maken kan je ook PU-schuim gebruiken. Dit wordt o.a. verkocht als plaatmateriaal en is verkrijgbaar met verschillende diktes. Dit schuim is heel erg gemakkelijk te snijden en te schuren. Zo kan je bijvoorbeeld van die meters, in een kokertje op je A-stijl monteren (net als die snelle auto’s hebben). Tegen de achterkant van die kokertjes kan je dan een stukje PU-schuim lijmen en dat zodanig schuren zodat je een mooi geheel krijg. En daarna kan je er dus polyester op aan brengen.

Ps. Ben niet zo’n kei in het schrijven van verhalen dus het kan nog wat ‘rommelig’ overkomen. Het is grotendeels dus gebaseerd op eigen ‘pruts’ ervaring en het kan daarom zijn dat er iets niet helemaal klopt. Voor materialen en informatie / raad, raad ik iedereen Polyservice aan vanwege de goede service. Al mijn ‘materiaal’ komt er vandaan omdat het gewoon goed spul is, werkt lekker.

En om dat foto’s meer zeggen dan woorden heb ik hier een paar links gezet waar je kan zien hoe het een en ander gemaakt is van polyester. De 1e link laat zien hoe een kofferbak gebouwd is, van het begin tot het eindresultaat. Heel gaaf gedaan vind ik. Hou ook wel van die tribal achtige dingen. De 3e link laat een showcase zien van een Seat Ibiza welke volgens mij, van binnen, zo’n beetje alleen maar uit polyester bestaat. Zo zie je ook hoe je die A-stijl kan maken van een paar simpele kokers en nog veeeel meer. Vooral de deurbakken vind ik heel gaaf gedaan. Deze auto heeft ook in een tuningmagazine gestaan. De 3e links laat zien hoe je (vrij) eenvoudig een deurbak kan maken Verder staan er nog een paar links van mensen die laten zien hoe ze dingen gemaakt hebben. Ik weet het, het gaat allemaal over auto’s, maar ja ….. is ook een van mijn grootste hobby’s.

En natuurlijk niet te vergeten www.polyservice.nl
Verder staan er op www.showyoursound.nl ook veel showcases waar je kan zien hoe ze tweeters in de A-stijlen maken, hele baskisten met plaats voor versterkers tot en met complete kofferbakken geheel van polyester gemaakt, en dit alles met veel plaatjes.

NOgmaals met dank aan Nionic van carputerforum Smile
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   do feb 14, 2008 2:14 am

as gij et zoe goe kunt int echt as da ge et kunt uitlegge eh peterke dan mo ge mij is kome helpe Razz
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   do feb 14, 2008 10:55 am

rofl Razz

Wel in het echt heb ik het nog nooooiiit gedan Razz

MAar dit heb ik niet geschreven hé Wink dit was een muur van text die ik heb gevonden op een ander forum Razz
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   do feb 14, 2008 2:28 pm

ahzo eigelijk is da dus gwn ne rip off Razz
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   do feb 14, 2008 3:12 pm

jep! maar ne goeie rip off Razz

Van de 8 tuts die ik over polyester heb geleze was dit de meest complete Razz
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   wo feb 20, 2008 9:28 pm

We hebben u toch goed geholpen , der is nog nooit zo goed gekeken geweest Shocked
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   do feb 21, 2008 1:46 am

da wel Razz toch nog is bedankt vor degene die me geholpe hebbe mor zal der tog nog wa werk aan hebbe klein putkes opvulle en trug schure... en zoe voort tot alles weg is eh
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   vr feb 22, 2008 2:54 am

dus voor diegene die et nog ni goe gezien hebbe.. zondag ist kijkdag blijkbaar Very Happy
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   vr feb 22, 2008 2:55 am

zal die pic mar wegdoen zeker pakt precies een beetje veel plek in Razz
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   vr feb 22, 2008 9:40 am

ja weet ik van gistre van oep de clubavond maar zou nog adres moete hebbe voor dan in te stellen oep menne gps
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   vr feb 22, 2008 11:35 am

xavierlaan , 2960 brecht
rond 11 uur ga iedereen der zen Very Happy
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   zo feb 24, 2008 9:33 pm

basspower schreef:
ja weet ik van gistre van oep de clubavond maar zou nog adres moete hebbe voor dan in te stellen oep menne gps

We verwachtte u , spijtig da ge er ni waard.

We hebbe weer wa afgelache
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   zo feb 24, 2008 11:04 pm

jeepz Razz

burning soccer Very Happy
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   ma feb 25, 2008 1:26 am

Sorrie da k er ook nie was mannen...baas belde mij vanmorgen om 9u uit men bed of ik kon invallen bij de carwash voor ene, ik moest dan beginnen om 11u...en dan te weten da k pas om 7u in men bed lag...

Als ik volgende week nie moet werken ben ik zker aanwezig !!!

grtzz
TraxX
Admin
Admin

Man
Aantal berichten : 1933
Leeftijd : 33
Registration date : 07-02-07

Character sheet
Wagen: MG ZR

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   ma feb 25, 2008 3:41 am

the one eyed snake schreef:
dus voor diegene die et nog ni goe gezien hebbe.. zondag ist kijkdag blijkbaar Very Happy
jep zondag was het wel degelijk KIJK dag!!! Razz Razz
ik heb ni veel volk zien werken Razz
mor we hebben ons zeker goed geamuzeerd eh manne Wink
en wat lees ik zondag nog eens Razz

Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   ma feb 25, 2008 10:58 am

amaai,

Zondag weer Very Happy ofwa? da begint stillekes aan clubstraat adt te worden Razz

Geamuseerd hebben we ons zeker! Vooral met mijnen tennisbal en wat verf Razz
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   ma feb 25, 2008 11:55 am

de zondag die nu komt dus zondag 02 maart 2008 kan ik wel van de partij zijn
gistere heb ik de hele dag aan de moto van mn broer gesleuteld want die moest vandaag al terug kunnen bollen

maar zondag kank wel komen dan kan ik eindelijk mijne zijlijst is herstellen

gr night devil Twisted Evil
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   ma feb 25, 2008 12:05 pm

veel plezier de zondag , kan er spijtig genoeg ni bijzijn , moet naar een nichtje , paintjobke te bespreke
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   ma feb 25, 2008 4:42 pm

margikereltje schreef:
veel plezier de zondag , kan er spijtig genoeg ni bijzijn , moet naar een nichtje , paintjobke te bespreke

bodypaint? dan wil ik wel mee
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   di feb 26, 2008 12:59 am

geile beer ! neeje , voor mijn autootje, om er een tekeningeske op te zette
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   di feb 26, 2008 11:14 am

Oow,

ach ja bonne chance dan hé Wink
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   vr feb 29, 2008 7:55 pm

ff back on topic

tijdens mijn zoveelste zoektocht naar how to's voor poly werken ben ik toevallig op deze forum terecht gekomen: www.polyforum.nl

deze gaat enkel over poly en staat veel info op

Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Polyester   za maa 01, 2008 1:35 am

waar gaat da zondag eigenlijk door en om hoelaat

Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Polyester